E-Commerce

Comerţul electronic (Electronic Commerce sau E-Commerce) este modul de cumpărare sau de vânzare cu ajutorul transferului de date la distanţă. Acesta este modul specific marilor companii comerciale care duc o politică de dezvoltare a marketingului.

În ultimii ani internetul a devenit cel mai bun mijloc de stabilire a unor relaţii de servicii şi schimb de mărfuri între ofertant şi viitorul cumpărător. Printr-o campanie publicitară corespunzătoare în anii 1990, compania IBM a făcut popular şi termenul Electronic Business. Un termen înrudit este E-Trade, care se referă la tranzacţiile bursiere electronice. Strâns legate de comerţul electronic pot fi considerate şi alte activităţi electronice, de exemplu servirea cumpărătorilor, livrarea mărfii (dacă se realizează prin medii electronice), colaborarea cu partenerii de afaceri sau/şi conducerea unei organizaţii prin mijloace electronice.

În tranzacţiile comerciale clasice se disting următoarele etape:

•  Studiul de piaţă-anterior lansării unui produs.

•  Încheierea contractului comercial general.

•  Comandarea/ Vânzarea produsului sau cererea/vânzarea unui serviciu.

•  Plata.

 

Locul de tranzacţionare al unui bun sau serviciu poartă denumirea de piaţă electronică ( e-marketspace ).

Categoriile interesate pot fi persoanele fizice, juridice, statul sau instituţiile sale. În funcţie de relaţiile dintre aceşti participanţi au apărut mai multe categorii de comerţ electronic:

•  B2B (business-to-business): un astfel de model are ca participanţi companiile;

•  B2C (business-to-consumer): în cadrul acestui model companiile vând unor persoane fizice;

•  C2B (consumer-to-business): acest model face referire la consumatori care încearcă să vândă produsele unor firme;

•  C2C (consumer-to-consumer): în cadrul acestui model, cel mai relevant exemplu ar fi sistemul eBay; astfel consumatorii vând direct altor consumatori;

•  E-government - acest model cuprinde:

    -  B2G (business-to-government): guvernele utilizează canale de comerţ electronic pentru creşterea eficienţei operaţiunilor şi îmbunătăţirea serviciilor oferite clienţilor;

    -  G2B (government-to-business): model de comerţ electronic în care o instituţie guvernamentală cumpără sau vinde bunuri, servicii sau informaţii de la persoanele juridice;

    -  G2C (government-to-consumer): în cadrul acestui model sunt oferite informaţii şi sunt prestate serviciile publice de către instituţiile statului; un exemplu ar fi plata taxelor online.

În România sunt circa 2500 de magazine online care tranzacţionează anual sute de milioane de euro. Piaţa de eCommerce este foarte dinamică, valoarea tranzacţionată crescând de la an la an cu valori importante, ceea ce stimulează iniţiativele în domeniu.

Informarea iniţială

• Investiţiile necesare sunt, de obicei, mai mici decât în cazul unui magazin clasic şi presupun:

•  înfiinţarea şi întreţinerea magazinului online

•  marketing pentru promovarea produselor

•  costuri cu personalul.

Magazinele online trebuie să respecte legislaţia privitoare la comerţul electronic.

Avantajele plăţii online cu cardul:

•  comoditate pentru cumpărători

•  scade riscul de abandon la cumpărare

•  banii sunt trimişi înainte de livrarea produsului

•  pot fi primite comenzi din străinătate.

Domeniile de success în comerţul online:

Magazinele online care tranzacţionează prin intermediul ePayment sunt împărţite în cinci categorii:

•  plata facturilor

•  turism şi transporturi

•  servicii

•  retail online

•  telecom.

 








Copyright © 2010 Competenţe Digitale